Verhuur

Wil je het Posthuis huren? Wees welkom.

Volg a.u.b. de volgende stappen, dan verloop het huren zo soepel en eenvoudig als mogelijk.

  1. Bepaal hieronder welke categorie ‘Huurder’ je valt. Dat bepaalt het tarief, de beschikbaarheid en de manier van huren.
  2. Lees de Veelgestelde vragen hieronder.

Ga je als buurtbewoner of buurtondernemer/club een open activiteit organiseren, waarbij alle buurtbewoners welkom zijn?

Hartstikke leuk! Je valt onder de huurderscategorie ‘Buurtbewoners‘ of Buurtondernemers/clubs‘. Aan het huren van het Posthuis zitten in dit geval geen of beperkte kosten (€ 20,- per uur voor Buurtondernemers/clubs) verbonden.

Mail je naam, telefoonnummer, gewenste datum en een korte beschrijving van je activiteit naar verhuur@posthuiszaanenpark.nl. We nemen contact met je op om de details van je plan te bespreken.


Ga je als Posthuisvriend een besloten activiteit organiseren, zoals een verjaardag of feestje?

Ook gezellig! je valt onder de huurderscategorie ‘Posthuisvrienden‘. Als je Vriend van het Posthuis bent, kun je het één keer per jaar huren voor je feestje, zolang de agenda het toelaat. Het Posthuisvriend-lidmaatschap kost jaarlijks €36,50. Daarnaast kost het huren van het Posthuis voor besloten activiteiten € 50,- per uur.

Het Posthuis is tot 01.10.2025 alleen te huur voor besloten evenementen op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag tussen 10.00 en 17.30 uur. Eindigt je boeking voor 17.00 uur, dan krijg je 50% korting op de huurprijs.  Je boekt direct jouw moment via de agenda-tool.


Ben je als organisatie op zoek naar een ruimte voor een besloten activiteit, zoals een vergadering?

Kan ook! Je valt onder de huurderscategorie ‘Buurtpartners‘. Het huurtarief van de begane grond bedraagt €125,- uur.

Mail je naam, telefoonnummer, gewenste datum en een korte beschrijving van je activiteit naar verhuur@posthuiszaanenpark.nl. We nemen contact met je op om de details van je wensen te bespreken.


Reserving maken? Lees dan ook de veelgestelde vragen.

Wat kost het om het Posthuis te huren?

Voor sociale activiteiten is het gratis. Voor andere huurderstypes gelden tarieven, die vind je in de beschrijving hierboven.

 Kan ik er mijn verjaardag of een ander besloten feest vieren?

je valt onder de huurderscategorie ‘Posthuisvrienden’. Als je Vriend van het Posthuis bent, kun je het Posthuis afhuren voor je feestje. Zolang de beschikbaarheid in de agenda het toelaat. Het Posthuisvriend-lidmaatschap kost jaarlijks €36,50. Daarnaast vragen we een huurtarief van € 50,- per uur.

Het Posthuis is tot 01.10.2025 alleen te huur voor besloten evenementen op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag tussen 10.00 en 17.30 uur. Eindigt je boeking voor 17.00 uur, dan krijg je 50% korting op de huurprijs.  Je boekt direct jouw moment via de agenda-tool.

Hoeveel mensen mogen er maximaal binnen?

Er mogen maximaal 49 personen tegelijk binnen zijn, vanwege vergunningen en veiligheid. Bij mooi weer kun je ook de buitenruimte gebruiken. Daarvoor geldt geen maximum aan deelnemers.

Mag ik commerciële activiteiten organiseren?

Ja, als buurtondernemer kun je op basis van ticketverkoop evenementen organiseren. Voor de inschrijvingen dien je zelf een inschrijfformulier te maken. Eventuele betalingen verlopen via jou.

Hoe vaak mag ik het Posthuis huren?

Je mag maximaal 12 keer achter elkaar boeken voor sociale activiteiten binnen een bepaalde periode. Dit doen we om te voorkomen dat populaire tijdstippen voor langere tijd voor één bepaalde activiteit worden gereserveerd. Het Posthuis is van de hele buurt en zo proberen we de schaarste in de beschikbaarheid zo eerlijk mogelijk te verdelen. 

Wat gebeurt er als ik annuleer?

Bij annulering behoud je het krediet voor een volgende boeking.

Moet ik een borg betalen?

Nee, er wordt geen borg gevraagd, maar schade of extra schoonmaakkosten worden wel op de huurder verhaald.

Hoe maak ik een reservering?

Via kredietpunten die je via de agenda-tool bij het boeken koopt. Daarvoor maak je eerst een account aan. Daarna kun je inloggen en de kredietpunten kopen. Met de punten kun je de ruimte reserveren op een beschikbaar tijdstip. Rode en grijze tijdstippen betekenen dat de ruimte niet beschikbaar is.

Mag ik zelf het Posthuis inrichten voor mijn evenement?

Ja, je mag je bemoeien met de inrichting en de invulling van de activiteiten. Het is jouw ruimte. Zolang je deze weer na de activiteit zelf in de oorspronkelijke staat terugbrengt. Je mag ook de beschikbare inventaris en de tafels gebruiken. Ook mogen de tafels bij droog weer naar buiten. Bij regen moeten ze direct naar binnen. 

Het opbouwen en afbouwen van je evenenement moet plaatsvinden binnen de huurtijd van jouw boeking. Er zit een half uur overlap tussen verschillende boekingen, om eventuele onverwachte uitloop van de opbouw/afbouw op te vangen.

Kan ik kosten declareren voor een sociaal evenement?

Ja, je kunt tot €200,- per evenement declareren. Vraag dit vooraf aan bij de penningmeester en lever bonnetjes in. Zie Spelregels (en tarieven) voor het huren van het Posthuis te Zaanenpark – 2025 voor de werkwijze.

Kan ik meerdere ruimtes en tijdstippen tegelijk boeken?

Via de agenda-tool kun je in de toekomst meerdere tijdstippen kiezen. Vooralsnog is alleen de begane grond beschikbaar.

Wie zorgt voor de schoonmaak?

We vragen alle huurders om de ruimte net zo netjes achter te laten als je hem aantrof. Met uitzondering van de sanitaire ruimte. Die wordt door het team van het Posthuis onderhouden. Je neemt ook je eigen afval weer mee.

Hoe kom ik het Posthuis binnen?

Als je evenement op woensdag, vrijdag, zaterdag of zondag tussen 10.00 en 17.00 uur plaatsvindt, dan laat de medewerker van de kiosk in het Posthuis je binnen en maakt je wegwijs. Heb je een later tijdstip geboekt, dan regel je een vrijwilliger die voor je open en sluit. Dat kan via een bericht of belletje naar Steven Lips op 0652384593.

Wat voor activiteiten kan ik organiseren?

Alles van filmavonden tot workshops, spelavonden, of zelfs try-outs voor optredens. Zolang het bijdraagt aan de buurt, is bijna alles mogelijk. Kookavonden zijn een uitzondering, want de keukenfaciliteiten zijn (nog) zeer beperkt. Activiteiten waarbij er kans op beschadiging of vervuiling van het Posthuis is, zijn natuurlijk niet toegestaan.

Kan ik eens komen kijken hoe de ruimte eruit ziet?

De ruimte is standaard open op wo, vrij, zat en zondag tussen 10.00 en 17.00 uur. Je kunt dan even binnenlopen en kijken hoe het eruit ziet.

Kan het Posthuis ook de catering van mijn activiteit verzorgen?

Voor besloten activiteiten vragen we je je eigen catering te verzorgen. De uitbater van de Koffiekiosk van het Posthuis kan je daarbij helpen. Neem daarvoor contact op via nes71 – Nes71.  De Koffiekiosk is op bovenstaande dagen/tijden geopend. Dan kun je zowiezo lekkere koffies, thee, koeken, cake, croissants, ijsjes etc afnemen.

Wat is er standaard aan inventaris aanwezig voor huurders?

Standaard is de volgende inventaris aanwezig.

  • Borden en glazen voor +/- 30 personen
  • Diverse waterkannen
  • Diverse schalen en kommen
  • 2 grote limonade of waterkannen (met kraantje)
  • Doorloopkoffieautomaat
  • Thermoskannen voor koffie en thee
  • 5 Biertafels met banken
  • 5 statafels
  • Multimediascherm
  • Horeca vaatwasser
  • Oven
  • Koelkast (heuphoogte)
  • 2 elektrische inductieplaten (alleen voor opwarmen. Geen mogelijkheid tot het ter plekke bereiden van volledige maaltijden)